Olvastam egy egyébként igen szellemes és
szórakoztató könyvet a memetikáról (Németh Gábor-Sebők Zoltán: A mémek titokzatos élete; köszönet érte
Erikának!) és még mindig nem tudom eldönteni, hogy ez az egész jelentős
tudományos elgondolás, vagy csak humbug, jó marketinggel. (Vagyis a memetika is
egy jól sikerült mém pusztán.) Ezt amúgy nagyjából tíz éve nem tudom eldönteni…
A helyzetet nehezíti, hogy az utóbbi években a ’mém’
kifejezés kapott egy sajátos, netes értelmet, mely szerint nevezett jelenség
nem más, mint viccesre módosított, járványszerűen terjedő és módosuló
képek/animációk, pedig ezeket viccesre módosított képeknek/animációknak kellene
hívni. Mémek ezek persze, de hát annyi minden az, sőt ha belegondolunk,
bizonyos szempontból minden az. Hisz ha a mémek eltérő gyakorisággal
replikálódó információs minták, vagyis mém, illetve mémek rendszere a nyelv, a
divat, az illem, a vallás és a fene tudja mi
minden még, tulajdonképpen az egész, természettől megkülönböztetett kultúra.
Hisz például az ímél azért ímél magyarul is, mert
a versengő elnevezések közül ez győzött, ez terjedt el és nem mondjuk a
villanyposta, vagyis ez vált be a legjobban, mert rövid és mindenki érti, egy
globális hálózatnak a nyelve is globalizált kérem szépen. A divatnál talán
magyarázni sem érdemes, hogy minden mém, a patacipő, a farmer meg az
ananászfej-frizura is. Mém, pontosabban mémek rendszere a kereszténység, mely
obskúrus kis zsidó eretnekségnek indul, de a legtöbbeknek jobban bejön mint az
addigi korrupt papság képmutatása vagy császár szobra előtti hajlongás.
Kicsiben indul, aztán ahogy fertőz, exponenciális növekedésbe lendül, a tanítás
újra és újra lemásolja magát, miközben persze folyamatosan módosul. (Mert
például egy hosszú, arannyal hímzett lila ruhában, latinul kántáló bácsiról nem
jutnának eszünkbe azok a sarus-szakállas sivatagi csávók, ha nem lenne közte a
kereszténység komplett története, konstantini fordulattal, egyházszakadásokkal,
mifenékkel.) Vagyis minden mém, pontosabban fogalmazva mindent mémnek lehet
tekinteni, ami a kultúránk része. Ami meg nem, az gén, az már a természet
territóriuma.
És szélsőséges esetben eljuthatunk odáig (egyesek
el is jutnak), hogy mivel a teljes személyiségünk tanult, vagyis kulturálisan (társadalmilag)
felépített, az idegrendszerünk biológiai alapjain, ez a személyiség sem más,
mint gének és mémek rendszere, vagyis mi nem is vagyunk. Illetve igen, csak
minden elemünk valahonnan jön, egyéniségünk mindössze abban rejlik, hogy ezek a
kívülről átvett elemek egyedi mintázatban rendeződnek össze.
Ez viszont nem új gondolat, hisz csak arról szól,
hogy bár tapasztalatilag az egyén az elsődleges a közösséggel szemben (hisz a
közösség csak az egyéneken keresztül hozzáférhető, közvetlenül nem), logikailag
ez fordítva van. Vagyis a közösség elsődleges az egyénnel szemben, a közösség
csinálja az egyént (és hívjuk ezt szocializációnak), közösség nélkül az ember
csak valami Maugli, nem beszél, nem szobatiszta (mondjuk szobája sincs), nem
ember, legfeljebb biológiai-rendszertani
értelemben.
És pont erről beszélt annak idején Durkheim.
Vagyis lehet, hogy mémeket hívhatjuk az ő munkássága nyomán úgy is, hogy
társadalmi tények. Csak az már nem memetika, hanem igazi, módszertani
kollektivista szociológia, mely igen nagyon kedves az én szívemnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése