2024. július 12., péntek

Rangkórság-sor

Olvastam tegnap a Zindexen, hogy kiderült melyik a legjobb magyar egyetem. Nyilván az, ahová én is jártam, melyik is lehetne, bár az kissé lehangoló, hogy az ELTE (mert ugye arról van szó) az "előkelő" 190. helyen áll az európai egyetemi rangsorban. Szóval még csak nem is a világ 190. legjobb egyeteme, pusztán itt a kontinensen, ahol persze azért elég nagy sűrűségben fordulnak elő az efféle felsőiskolák. És közben meg a szegedi a 228., a pécsi meg (ahová több, számomra fontos ember is járt) a 314. Na ezekhez képest nem olyan nagyon rossz az a 190. hely, de úgy van ez is, mint a csak nálunk világhírű művészeinkkel. A magyar viszonylatban elitegyetemek is csak nálunk elitek, mondjuk az ELTE kapcsán ez nekem is gyanús volt. Persze a teljes képhez hozzátartozik, hogy összesen 684 intézményt vizsgált a Quacquarelli Symonds (ami egy londoni székhelyű, felsőoktatásra specializálódott elemző cég), és így az egykori egyetemem az első harmadban van. 

De ettől még nem egy Oxford, ami viszont idén csak a harmadik, mert az első a svejci  ETH Zurich, a második meg a londoni Imperial College. Utóbbiban én is jártam. Nagyon tudományos hely, de nekem igazából csak pisilnem kellett, és nem volt biztos, hogy kibírom-e a Természettudományi Múzeumig, pedig onnan az már közel van.

Egyébként gyanús, hogy az efféle rangsoroknak csak korlátozott az érvényessége, elvégre nehezen elképzelhető, hogy például egy nagy egyetem mindenféle eltérő tudományterületen ugyanolyan menő legyen, átlagolni meg semmi értelme. Hogy mondjuk a természettudományi kar az világszínvonalú, de a náluk végzett jogászok javarészt krumplit sütnek a Mekiben, így átlagban azért erős közepes az univeritász.
Amúgy az a gyanúm, hogy mikor én oda jártam, itthon az ELTE volt a legerősebb a szociológiában, és talán ez azóta is így van, tudja fene, én épp krumplit szeretnék sütni a Mekiben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése