A buszgyártás lesz a
magyar ipar zászlóshajója. Ezt bírta mondani a főminiszter. A héten. Múlt héten
a fegyvergyártás lett volna a zászlóshajó, ami nem létezik, de ebben nagyjából
közös a buszgyártással. Aztán volt már az élelmiszeripar a zászlóshajó, a
könnyűipar, szóval inkább a zászlóshajó-gyártás lehetne a magyar ipar új
zászlóshajója, csak jó nagy hajókat gyártsunk, hogy férjen rájuk összeszerelt
mercédesz, összeszerelő-készletben árult busz, mangalicakolbász, házipálinka
meg fehérvári huszárok.
Szólhatna már valaki
ezeknek a közgazdasági zseniknek, hogy az iparnak nem kell zászlóshajó, nem
1950-et írunk, a gazdaságot meg meg már rég nem az ipar húzza, bármennyit is
fantáziál a felcsúti a koszos kezű, sáros bakancsú munkásokról, mint a jövő
zálogairól. (Bár az én fantáziámban ez simán lehetne az ő jövője.)
Űrszondákhoz kellene
szoftvert fejlesztenünk, szárazságtűrő növényfajokat, nagy sebességű
vasútvonalakat és rákgyógyszereket. Csinálják is ezeket tehetséges emberek,
nálunk is, de a fideszkádéenpé nagykutyáinak a technológia csúcsa a busz, azt
még pont felfogják ésszel, meg vannak gyerekkori ikaruszos emlékeik, mikor mi
láttuk el busszal a fél kágéestét. A buszgyártást pont azért kell hogy
zászlóshajó legyen (vagy a hajógyártás zászlósbusz?), amiért kell a felcsúti
kisvasút meg a házi pálinkafőzés: a pártvezér és kancellár gyerekkori
becsípődései határozzák meg az aktuális irányt.
Az aktuális irányt meg
az szabja meg, hogy momentán a békávénak kell százötven új busz a hármas metró
felújítása miatt, nosza fejlesszünk fel egy egész iparágat, aztán csak lesz
majd megrendelés később is. Mondjuk a lengyelektől, akik most is jobb áron
szállítanának jobb feltételekkel, de akkora haverok hogy csak vennének tőlünk
drágán, ha már mi is veszünk tőlük... izé, ilyen dolgokat, meg azokat kis
bigyókat vodkával. Ja, meg a tehenes karamellát. Na ezért cserébe, ők ne
gyártsanak buszt egyáltalán olcsóbban, vegyék a miénket, ha már.
Még szerencse, hogy
jövő héten már más lesz a zászlóshajó, ez a kormány igen jó abban, hogy nagy
tervekről dumáljon, aztán nagy erőkkel ne csináljon semmit (már a százmilliós
tanulmányok megrendelésén túl), de ezeknek ráadásul kényszeresen neveket is ad.
Van itt minden, a Széchenyi-tervtől a Darányi-terven át a Szent Kleofás Már
Megint Lebuktunk-tervig, ma már valószínűleg egy Szigony utcai csőtörés
kijavítása is Pityinger László-terv néven futna.
Viszont lehet
találgatni, mi lesz a következő zászlóshajó avagy stratégiai ágazat (ez a kettő
ugyanaz, csak néha kerülik a szóismétlést), én a filmiparra és a főzésre
tippelek, elvégre ugye az Oszkár-díj az mégis csak Oscardíj, meg van itt ez a
Bokűz Dór (ez vagy valamilyen ajtó, vagy görög oszlopfő, majd eldől), ahol
főznek és egy most egy magyar nyert, és mások már azon tövig rágták a körmük,
ahogy bevásárolnak a versenytálakhoz... Mindegy, ebből a végén még a
szíjjártópéteri értelemben vett lázárjános is összerogánantaloz valamit, hogy
csak a kormányzat legstratégaibb ütőképeseit említsem.
Esetleg lehetne még a
várbaköltözés-ipar, abban nálunk most nagy pénz van, igazi húzóágazat (ez már
majdnem stratégiai), bár kétséges, hogy külföldre mennyire eladható, de legyünk
optimisták. Lehet, hogy pár év múlva már magyar várbaköltözési szakmérnökök
működnek szerte Európában, nem lesz olyan jelentős várbaköltözési projekt,
amiben ne lennének benne, a magyar várbaköltözési szaktudás lesz a fő
exportcikkünk. Ha meg nem, majd a buszok, házipálinka meghajtással. A lényeg a
stratégiai zászló, meg a hajós ágazat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése