Az úgy volt, kérem szépen, hogy május elsején, még 1886-ban a párizsi Chicagóban sztrájkolni kezdtek az angol munkások (egy bizonyos Robert Owen közel hetven évvel korábbi vezetésével), hogy márpedig ők napi nyolc órában akarnak májusfát állítani, kevés pénzért, és nem hatban sokért, mert az milyen lenne már. A sztrájknak több halottja és emléknapja is lett, azóta a munka ünnepét munkaszünettel ünnepeljük, szerte a világban, kivéve ahol nem, meg a Marson. Márhogy ott se.
A május elsejéhez sok szép munkásmozgalmi népszokás kapcsolódik. Ilyenkor a lyányok a gyárban maradék romlott húsvéti tojással dobálnak meg mindenkit, üzemvezetőtől felfelé, a legények meg közben centrifugális alapon hánynak a ringlispílen.
A terrorista hajlamú anarchisták, nemtől függetlenül, utcakőbe csomagolt levélbombával lepik meg egymást, a békésebb szindikalisták viszont felvonulnak az utcaköveken, de azért biztonsági Molotov-koktéllal (elvégre az osztályharc folyton élesedik), és május elsején - dátumtól függetlenül - házról házra járnak pocskondiázni a gyerekek, de csak ha legalább két napja nem vitték már el a szemetet a lakótelepről, és a sarki boltban nincs akciós étcsoki. Mert azt akkor ki kell zsarolni, egy másik boltból főleg.
Az elmúlt közel száznegyven évben összesen ötször maradt csak el a május elseje, háromszor világháború, egyszer pedig egy félrenyomtatott naptár miatt, és 1927-ben pont péntek tizenharmadikára esett volna, greenwichi idő szerint.
Az első öt meg nem elmaradt, csak akkor még nem nyilvánította érdekesnek a II. Internacionálé, ami mondjuk 1886-ban még meg sem alakult. De hát a Bibliát is párszáz évvel Kr. után írták, ahhoz képest nem is volt nagy a késés, amivel meg pont megúszható volt a nagy étcsoki- és hajolaj-hiány, meg már előre a szesztilalom is.
Jut eszembe, a Római Kaotikus Egyház is rácsatlakozott az emléknapolásra, de csak 1955-ben, ekkor szólták el magukat, hogy innentől ez Munkás Szent József ünnepe, aki amúgy Fémmegmunkáló Boldog Izidor nagybátyja volt (zárcsere elvitelre is!), csak utóbbit terjedelmi okok miatt kihagyták minimum kettő evangéliumból, de pont azokból amiket leginkább olvasnak a hívek. (Rúfusz és Zakariás evangéliumaiban meg hiába van benne sok híres munkásmozgalmi alak, az ókortól a késő-ókorig, népszerűtlenségüknél csak ismeretlenségük számottevőbb.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése