Vannak kedvenc komédiasorozataim (bár egyre kevesebb), viszont ma már inkább letöltök, mert a komédiacsatornákon tizenöt percenként van reklámblokk, ráadásul mindig ugyanazokkal a reklámokkal. És ezeknek is három alaptípusa van jelenleg, miszerint karácsonyi, megfázás elleni gyógyszeres meg a blekfrájdéjes.
A karácsonyi reklámok rémes giccsességét már megszoktam, ezekben porcukorral megszórt családok mosolyognak egy kurva nagy karácsonyfa mellett, egy olyan nappaliban, amit az átlag magyar csak amerikai filmekben lát. Esetleg látjuk anyut sütit sütni, miközben apu a karácsonyfa mellől mosolyog a tévére, nem csoda, hogy anyunak ebből elege lesz bár ezt nem mutatják, de nyilvánvaló, mert a végén középkategóriás bolti bonbont esznek mosolyogva, a kurva nagy fa mellett. (Hát igen túl sok édességmárka nyom ilyen karácsonyi idillt, így aztán sírás bonbon lesz a vége.)
De blekfrájdéj-reklámok már tényleg idegesítenek. Mert a blekfrájdéj az már ömlik mindenhonnan, már minden üzletlánc, webshop, sőt bank is blekfrájdéjt hirdet. Már várom, hogy a sarki zöldségesnél lesz-e blekfrájdéj, kéne egy-két kiló krumpli, meg hagyma, esetleg némi gyümölcs, bár utóbbira nincs szükség a paprikás krumplihoz, bár lehet hogy egy kis ananász feldobná azt is, ha már egyesek a pizzán is elviselik.
Ráadásul a blekfrájdéj a legtöbbeknél eleve nem csak egy péntek, hanem egy hétig tart, sőt van ahol egy egész hónapig. Ebben az értelemben a blekfrájdéj az új advent, mindenki a blekfrájdéjjel várja a karácsonyt, amikor Jézus akciósan megszületik, hogy aztán az új év elején leértékelve kiárusítsák. (Ajánlott irodalom Tamási Áron: Blekfrájdéj a Hargitán.)
Vagyis rohadjon meg a neve napján, aki a blekfrájdéjt kitalálta.Hogy amúgy ki találta ki, azt nem tudom, a neten legalább ötféle magyarázat van a bevásárlási őrületre meg annak nevének eredetére, annyi biztos hogy valahol a hatvanas évek elején Philadelphiában kell keresni, szóval aki kitalálta, már valószínűleg tényleg megrohadt.
De a fogyasztói társadalom legvisszataszítóbb eseménye velünk maradt, sőt terjed, mint a fekete himlő, ha már egyre többek szerint kell minden évben új mobiltelefon, tablet meg okosóra, a legmenőbb kávéfőző, esetleg okos mosógép. Pedig ez utóbbiban egyáltalán nem lehet okos embereket mosni (mondjuk zuhanyzás helyett), ez ma már benne is van a használati utasításban, nyilván mert valaki már megpróbálta.
Szóval fekete péntek helyett legyen mondjuk szerelem csütörtök. Esetleg dobszerda.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése