Jellemző, hogy az elmúlt évek
egyik legsikeresebb komédiasorozata egy piás, nőfaló ingyenélőről szól, aki
pont egy piás, nőfaló ingyenélő szeret lenni, ahogy igazából a többi
férfikarakter is szeretne. Az öccse, az öccse volt feleségének új férje, az
unokaöccse – és ennyi, sokkal több férfiszereplő nincs is. És jellemző hogy
Charlie Harpert egy szintén Charlie nevű piás-kokós nőfaló játssza, remekül
természetesen, máshogy nem is tudná. Ez itt a fordított sztanyiszlavszkij, nem
ő éli bele magát a szerepbe, a szerepet írták rá, mást mondjuk amúgy sem tudna
eljátszani. (És akkor itt most elegánsan eltekintek a későbbi, Kucsera Aszton
által performált évadoktól, Mr. Sheen (szül. Estevez) nélkül a sorozat olyan
mint a ló nyerítés nélkül, azaz megy, de minek.)
Charlie Harper a nyugati kultúra
nagy férfi-tudatalattija, a csajozós-ivós playboy, a következmények nélküli
középkorú gyerek, jövőkép nélkül (pontosabban a jövőképe nem különbözik a
jelenétől), ráadásul egy rémes anyaképpel a háttérben. Ha nem lenne eleve és
menthetetlenül sérült, ő lehetne
vodka-narancs buddhája, de így csak egy szánalmas alak. Illetve úgy szánalmas, ahogy sokan szeretnének
azok lenni, persze nem végleg, csak egy időre, esetleg minden második
hétvégére, kivéve karácsonykor, mert akkor mégis inkább család meg stílenaht. Így aztán Charlie Harper
marad simán a rosszabbik énünk, a menő lúzer, akinek bejött az élet, de abból
az irányból, ahonnan mi biztos nem várhatjuk.
És a Two and a Half Men sikerének talán pont az a titka, hogy Charlie
Malibuból nem akar forradalmat csinálni, nem is lenne rá képes, ő a tengerparti
villájában lázad a konvenciók ellen, szigorúan egyedül. Charlie a fogyasztói
társadalom punkja, aki azért tesz magasról az egészre, mert megteheti, nem
azért, mert őszintén és kíméletlenül elege van a társadalom képmutatásából. Ő
nem kívül áll ezen, hanem felette, pénzmeghajtással húz el a konvenciók egén.
Társadalmilag nem létezik, nincsenek barátai, legfeljebb ivócimborái, csak
magánélete van, de mivel egy tahó, az is olyan, amilyen: ócska. Viszont ezzel
megússza a felelősséget, tényleg nem kell felnőnie, ezért lehet a vágy tárgya az
élete, csak nehogy beteljesüljön. Ő is lassú öngyilkosságot követ el, csak
sokkal lassúbbat, mint mondjuk Sid Vicious, és összehasonlíthatatlanul
minőségibb körülmények között. Nem a világban él csak a világ mellett, a teraszról figyeli, hogy másoknak milyen fura gondjaik vannak, ha már ő a sajátjain viszonylag lazán túllép.
Így aztán mindannyian Charlie
Harperek vagyunk egy kicsit, mindannyian menekülnénk időnként az életünk elől,
és az egész életmódunk egy lassú, szofisztikált öngyilkosság. (Valami
olyasmiről van szó, hogy élhetnénk százhúsz évig is, de az egész civilizációnk
arról szól, hogy lassan megmérgezzük magunkat.) Nem csoda, ha a fazon népszerű,
imádjuk nézni a tévében, és igen örülünk, hogy nem csupa Charlie jön szembe az
utcán. Charlie Harper ugyanis társadalmi méretekben egy atombomba, csak
felperzselt föld marad utána, egymagában viszont vicces. Ő a falu bolondja, jóléti
modellben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése