Feltartóztatták egy
amerikai reptéren Shah Rukh Khant (esetleg Sharukh Khant, többféle latin betűs átírás is forgalomban van),
Bollywood talán legnagyobb sztárját. A dolog azért vicces, mert Indiában több
film készül mint Hollywoodban, és sokszor a nézőjük is több, hisz India
lakossága is bőven átlépte már az egymilliárdot (egymilliárd kétszázötvenmillió
egy 2013-as adat szerint, és nyilván azóta sem lettek kevesebben, majd
egymilliárddal vannak többen mint az usákok, ami azért mellbevágó adat), és a
filmeket exportálják még sok ázsiai országba. Tehát aki ott sztár, az nagyobb
és népszerűbb mint Tom Cruise és Mel Gibson együttvéve, pláne mert az
indiaiakat nem is igen érdeklik a hollywoodi cuccok, van nekik saját, rengeteg.
Meg hát a kulturális
különbségek. Aki látott már igazi bollywoodi filmet, az valószínűleg nem
kíváncsi többre, nyugati ízlésnek gyakorlatilag fogyaszthatatlanok. (Mint
ahogy az ölős-baszós akciófilmek, vagy vámpíros tinihorrorok az indiaiaknak.)
Adott például egy Rómeó és Júlia történet, más kasztbéli fiatalok, szerelem
versus tradíció, családi drámák, szóval idáig még lehetne egy Woody Allen film
vagy a Hegedűs a háztetőn, de egy
bollywoodi moziban énekelnek, sokat. Jó, tudom a Hegedűsben is, csakhogy itt ok
nélkül. A cselekmény egy teljesen indokolatlan pontján egyszer csak dalra fakad
a hősszerelmes, mögé perdül egy népes
tánckar, és később az egész átmegy egy iszonyú giccses videoklipbe, ahol sem
helyszíneknek sem a történéseknek nincs köze a cselekményhez (tengerparti
szirten hajukat fújja a szél, csak úgy), de legalább eltart tíz percig. És a
zene is fogyaszthatatlan nyugati fül számára, valami nyúlós-nyekergős alapra
visítoznak fejhangon, az egésznek annyi köze van az igazi tradicionális indiai
zenéhez, mint a mulatósnak a népdalhoz, vagy a Klasszikusok Diszkóritmusban
című hányingernek Wolfgang Amadeus Mozarthoz.
Ráadásul itt
kötelező happy ending, az indiai néző
ezért megy moziba, nem akar naturalista drámát vagy allegorikus művészkedést látni, neki a katarzis az, ha szerelmesek egymás karjaiba
omlanak, háttérben a naplemente, opcionálisan tánckar. Ja, az fontos, hogy szex
nincs. Legalább is eddig nem volt, mostanában már lazul az öncenzúra.
És eme álomvilág
filmjei tökéletesen sematikusak, sztori
filmről-filmre nagyjából ugyanaz, sőt népszerű jeleneteket rendre elővesznek a
későbbi filmekben is, sokszor. Egy filmes oldalon olvastam, hogy ha DiCaprio
indiai lenne, minden filmjében a
Titanic orrában állna, a háttérben meg Celine Dion énekelne.
És ennek a rettenetnek a
legnagyobb márkaneve Shah Rukh Khan, százmilliók kedvence, akit viszont egy amerikai
reptéren simán kikapnak a sorból, mint terroristagyanús elemet, esetleg
potenciális drogcsempészt tudja fene, biztos csak olyan arabos fizimiskája van,
hát még ha tudnák, hogy muszlim család sarja.
De hát ilyen a
kulturális szakadék, otthon félistenként imádják (állítólag egy gazdag és
elvakult rajongó templomot is emelt már neki), nyugaton meg csak valami gyanús
alak, potenciális illegális bevándorló. Mondta is, hogy ha kezd túlzottan
elszállni magától, elég ha Amerikába utazik és a bevándorlásiak rögtön
visszarántják a földre.
Érdekes, a hazai
celebek akkor kezdik magukat mások felett állónak érezni, ha végre egyszer
Miamiba mehetnek nyaralni, szintén celeb párjukkal, meg a Blikk fotósával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése