2015. június 7., vasárnap

Közösség

A délelőtti kutyasétáltatás közben a Lánchíd nevű vicces rádiót hallgattam (legalább is nekem vicces), ahol nem tudom mi okból beszélgetett két nemtudomki, de már nem is érdekel. Az egyik ugyanis épp azt fejtegette, hogy a 21. század elejére már csak két igazi közösségi tér maradt, ki nem találnánk: a templom meg a focistadion.

Már visszafelé haladtunk az ebbel, mikor eljutott odáig a fickó, hogy persze a kulturális intézmények is fontosak, meg az oktatás, a foci meg az egyház mellett!

Azt eddig is tudtuk, hogy ma Magyarországon a fideszes törzsszavazók képezik a legnagyobb destruktív szektát, de ennyire egyujjas agyú megnyilvánulás még abban a nyájban is párját ritkítja. Van hazánkban néhány százaléknyi aktív vallásgyakorló, meg hétvégente párezren kimennek a hússzor ekkora tömegre méretezett stadionokba, de hogy pont ott épülnének a nagy társadalmi közösségek, az szimpla baromság.

Persze akik ezt a maszlagot nyomják nagy átéléssel, azok nagyjából átfedésben vannak azokkal, akik szerint magyarnak lenni nehéz feladat, de egyúttal boldogságos büszkeség is - ahogy a Vasárnapi Újság című heti árvalányhajas uszulásban fogalmazott valami tájszólásos. És nyilván én vagyok a hülye, hogy már a kora reggeli séta alkalmából is ilyen fantasztikus rádióműsorokat hallgatok. Mert magyarnak lenni nem feladat hanem állapot, még csak nem is választás kérdése, itt rakott le az a nyomorult gólya, oszt jó napot. Büszkének meg ugyanúgy nem vagyok rá büszke, mint ahogy arra sem, hogy kék a szemem (arcom csupa derű). Mindenki szükségszerűen ember, és csak esetlegesen valamelyik horda, törzs, klán, nemzet tagja, úgyhogy ez önmagában semmit nem jelent. (Ich bin ein bevándorló!)

Akinek meg a foci und egyház kombó a közösségiség non plus ultrája, az nyugodtan imádkozzon mondjuk a felcsúti Sancho Panza Arénában a Nagy Szotyolázóhoz, hogy átélje szubkultúrájának kellemes akolmelegét. Én úgyse megyek oda, úgyhogy nem zavarjuk egymás köreit, csak az ő hite ne legyen nekem kötelező, mint szerencsétlen gyerekeknek a hit- és erkölcstan.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése