2021. november 6., szombat

London megöli őket

Eloise egy kisvárosi divatbolond tinédzser, akit felvesznek valami londoni művészeti főiskolára, hogy papíron is divattervező lehessen. Örül neki, mint majom a farkának, de a nagyváros azért nem pont az a hely, ahol neki nem könnyű nem kívülállónak maradnia, úgyhogy marad az. A főiskolai koleszból gyakorlatilag kiutálják a kocsmákban bandázó nagyon urbánus csajok, kimenekül egy sohói albérletbe, ami eg nagyon hatvanas évek. Ami neki nem baj, ő amúgy is hatvanas évek bolondja, ha tehetné a hatvanas évek Londonjában élne. (Ami szerintem hülyeség, én a hetvenes években lennék ugyanott húszéves, ehhez képest  nyolcvanasoknak is csak hatévesen vágtam neki, és Dél-Anglia helyett a Dél-Dunántúlon.)

Ez valamiképp össze is jön neki, éjjelente ugyanis mindig akkor és ott találja magát, csak épp egy Sandie nevű lány bőrében, aki amolyan feltörekvő, önjelölt díva, aki ehhez képest hátul ugrál a tánckarban, a pasik kihasználják, a jövőképe meg egyre borúsabb. Hogy ez most Eloise egyfajta időutazása, ismétlődő (egyre inkább rém-)álma, sima skizofrénia vagy valami fene tudja miféle tér-idő anomália, az eleinte nem igazán jön össze a nézőnek, még szerencse, hogy igazából nem is érdekes. A freudista megfejtés szerint viszont Sandie úgy Eloise alteregója, hogy valójában az anyja, aki akkoriban volt fiatal, szintén arrafelé.

És akit amúgy szintén ledarált London, öngyilkos is lett az álmai valóra váltása helyett, és Eloise-re se nagyon vár más. Nem tudja már igazán, mi az álom, mi a valóság, mert ahogy Sandie, úgy az ő élete is kezd szétesni, bár őt nem fogják be kurvának.

muveszmozi.hu

Ja, mert Edgar Wright (a Haláli hullák hajnala, Hot Fuzz (le nem írom a hülye magyar címét) vagy a Világvége rendezője) új filmje, az Utolsó éjszaka a Sohóban műfaji (ön)meghatározása szerint egy pszichothriller. És csak egész kicsit vicces, de legalább csavaros, miközben Wright eddig arról volt híres, hogy tettestársaival (pl. Simon Pegg-el és Nick Frost-tal) csináltak már vicces zombifilmet, vicces kisvárosi thrillert és viccesen űrlényinváziós mozit is (ezek alkotják az értelmetlen nevű Cornetto-trilógiát), de ez most igazi zsánerfilmnek készült.

Mondjuk nem az lett, az író-rendező nem tudott kibújni a bőréből, úgyhogy tematikusan az Utolsó éjszaka... egy felnövéstörténet, egy metoo-film,és egy horror keveréke, nyakon öntve nagy adag hatvanas évek nosztalgiával, és nyomokban valami nyomzós krimit is tartalmaz. (A metoo-szál elég egyértelmű, mert Sandie/Eloise hamar rájön, hogy ötven évvel a metoo előtt prostituálódni kell az érvényesüléshez, a szórakoztató- vagy a divatiparban szó szerint is.)

A szereplők jók, a szürke egérből beszőkülő csaj, meg a széttartó szemű másik, Matt Smith (nekem már mindig a Tizenegyedik Doktor, a Kiafenéből) hitelesen hozza a nőket kihasználó, pszichopata stricit, de hát őt a fejszerkezete is pont erre predesztinálja, nem a jófiú-szerepekre, amikkel azért rendre megkínálják.
A látvány, a zenék jobbára nagyon hatvanas évekbeliek, de arrafelé nyilván az az évtized is más volt, mint erre (vö. Kispál és a Borz - jó hogy vége a hatvanas éveknek és nem jön újra el...), bár akik akkor voltak fiatalok, azok biztos Szibéria-külsőn is nosztalgiáznak, hogy bezzeg akkor még milyen jó bálok voltak a kolhozban, a nyár mindkét hetében.

Ebben a filmben is sokszor a nosztalgiát érezzük a legerősebb összetartó szálnak, ami persze fura a hozzám hasonlóan '74-es születésű Edgar Wright-tól, de legalább jól elfelejti a nagy visszarévedés közben, hogy ő igazából egy horrort akart forgatni. Ehhez képest a fene tudja mi lett belőle, de kétségtelenül az elmúlt négy év legjobb játékfilm rendezése tőle, de csak mert a Nyomd bébi, nyomd! épp négy éve készült. Mondjuk az jó szar is volt, szóval lehet hogy még több éve nem csinált ilyen jót, de hogy ez milyen, azt még nem hánytam meg magamban, majd talán ha újra megnézem. Ha talán.


p.s. A cím meg egy utalás a London megöl engem című harminc évvel ezelőtti filmre. Amúgy itt is elhangzik a házinéni szájából, hogy "Ez itt London. Minden szobában halt meg már valaki, minden egyes házban.". De hát ő csak tudja, a házinéni ugyanis maga Sandie,nem mellesleg sorozatgyilkos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése