2023. július 2., vasárnap

Sötétség bárhol, nagyrészt

Fellőtték (állítólag felbocsátották, de annak nincs semmi értelme) az Euclid űrtávcsövet, hogy megfigyeljék vele a sötét anyagot. Meg sötét energiát, bár rémlik valami, hogy az anyag meg az energia az igazából ugyanaz, csak máshogy néz ki és/vagy más a szaga. Én ezt a távcsövezést viszont nem értem. Ha tényleg sötét az az anyag, de annyira, hogy eddig csak elméletben létezett feltételezve, akkor mi a frászt akarnak nézni rajta? Meg egyáltalán, ha nem csak anyagról van szó, látott már valaki energiát, úgy konkrétan? Na, ugye.

Én például még sose láttam áramot. Láttam már vezetéket amiben állítólag az van, láttam olyat sokat, ha már valami elektronikai izére jártam szakközépbe. Szóval az energia nem látható, legfeljebb a hatása, de egy sötét energiánál az is kérdés, hogy mit eredményez, amilátható, mondjuk Darth Vaderen kívül.

Pedig a tudósok (gondolom a brit tudósok is) azt feltételezik mondani, hogy a univerzum világegyeteme 95%-ban sötét dolgokból áll, és amit érzékelünk, tapasztalunk, amin átesünk, mikor éjszaka megyünk ki vécére, nos az csak összesen öt százalék, plusz-mínusz semmi. Persze lehet, hogy amin éjszaka keresztül esünk, az már maga a sötét anyag, csak nem tűnik fel, mikor végre felkapcsoljuk a villanyot.

Ám ha tényleg igaz ez 95%-os hipotézis, akkor felesleges űrtávcsövezni, hiszen  például a lakásom 95%-a is sötét anyag, és ha nem tisztítok rendszeresen ablakot, ez felmehet akár 96-ra is. Sőt az űrtávcső 95%-a is sötét anyag, szóval elég lenne magába néznie, már ha lenne egy űrtávcsőnek minimális önreflexiója. A hülyéjének.
E helyett valami L2 Lagrange-pontnál fog lebegni, ami nem tudom mi lehet, de állítólag olyan hely, ahol a gravitációs hatások pont kiegyenlítik egymást, ettől lehet lebegni rajta. Benne. Nála. És nyilván ennek a Lagrange-nak a 95%-a is setét anyag, csak lehet, hogy ez ott jobban látszik, akár meg is lehet távcsövezni. Pont ott a pontban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése