Nem autózom, rendszeresen és visszeső jelleggel nem autózom. Sosem volt autóm meg jogsim, sose nem is akartam, de nagyon, viszont észrevettem, hogy lelkes nézője vagyok az autós műsoroknak, sőt mostanában már hírportálok utós rovataiba is bele-beleolvasok.
Tekinttel általános műszaki analfabetizmusomre ez mondjuk meglepő, oké hogy a Top Gear az csak részben autós műsor, legalább annyi benne az ökörködés, de pl. az Autókereskedők (Wheeler Dealers) az már hardcore műszaki tartalom, de azt mégis látványosan és szórakoztatóan adják elő. Már megemlékeztem tt is róla, milyen meglepően le tudja kötni az embert, ahogy a tévében egy langaléta angol főfékhengert cserél, még akkor is ha épp Amerikában, ami pedig alapból nem érdekelne.
Viszont a formaegynél és bármilyen autóversenynél a legkevésbé sem érdekelnek a műszaki adatok, ott a verseny a lényeg, azon belül évek óta az, hogy Hamilton lesz-e a világbajnok.
Az autózás alternatívájaként űzött nemautózásnak is többféle válfaja van:
- A legegyszerűbb nem menni sehová, ez pénz- energia- és stressztakarékos megoldás, mert minek is A-ból B-be menni, mikor ott is ugyanaz a szar van, meg amúgy is vissza kell jönni. De ha nem uganaz a szar vannak, akkor szar dolog, hogy vissza kell jönni, tehát egyszerűbb nem menni sehová, pláne ha tényleg csak elemek vagyunk egy tartályban, mert a Mátrix csak illúzió, mi meg jobb ha eleve buddhisták leszünk, már csak a belátás végett is.
- Az egy helyben maradásnál egy fokkal kényelmetlenebb, ha visznek valahová. Ilyenor a jön a busz meg a vonat, de főleg a busz, mert a vasútállomás a város másik végén van, a buszok, amikkel egyáltalán mennék valahova, meg itt állnak meg a sarkon. Az ilyen eszközök előnye mondjuk a taxival szemben, hogy nem kell bszlgetni a sofőrrel, sőt tilos, a vonatnl meg föl sem engedik az embert a mozdonyra. Ettől még kifoghatunk valami beszlgetés-kényszeres utastársat, aki ellen alvás színlelésével, illetve látványosan bedugott fülhallgatóval lehet védekezni. Ez ugyan a másik fokhagymás fasírt szagú lehelletét nem szűri ki, de mivel nem érzek szagokat, ez nálam nem akkora gond.
- Lehet aztán repülni, ha messzebb megyünk, de mivel csóró az ember, itt csak a fapadosok jöhetnek szóba, egy olyan légitársaság meg ain tézményesített emberkínzás eszköze. (Jut eszembe, a Ryanair bkeerült az Easyjet mellé, a világ öt legrosszabb légitársasága közé, szerintem jogosan, bár csak egyszer utaztam velük, az Easyjettel meg többször, de azzal nem volt különösebb bajom. Csak a szokásos.) Hisz sokszor lehetetlen időpontokban indulnak, szívatnak a foglalásnál, ötletserűen törölnek járatokat, nincs eleve kaja-pia, a stewardesek meg agyonsminkelt, börtönőr-modorú egyen-barbik. De például 1500 kilométer esetén eleve nincs más opció, buszozzon vagy autózzon annyit a fene, mondjuk egy rende hálókocsis vonat talán még szóba jöhet. Ám a mai nemzetközi vonatok már pont a repülő-hangulatot hozzák, csak sínen mennek, sokkal lassabban.
Ja, meg az autó környezetszennyező is, bár álllítólag világviszonylatban a tehénfing által a levegőbe juttatot metán sokkal károsabb, de én ezt mondjuk nem hiszem, hisz a tehénnek van haszna is, de mikor ad teszem azt egy Skoda tejet? Meg a bocik aranyosak, a Fordok meg nem, a Toyoták ijesztőek, a Suzukik nevetségesek, az ilyen koreai autók meg szánalmasak.
Szóval a nemautózásnak lehetnek ízlésbeli okai is, és mint ahogy nem tudom megmondani, hogy egyik kefír miért ízlik jobban mint a másik, azt sem kell feltétlen tudnom, miért idegenkedem az autózástól, miért is nem érdekelt soha az életben.
Ez az egész persze arról jutott eszembe, hogy reggel megint valami autós műsort bámultam, ahol végtelenül unszimpatikus amerikai suttyók ronda autókból csináltak nagyon csicsás még rondábbakat, én mégsem akartam elkapcsolni. Ez amolyan horror light lehet, hisz annak is az a lényege, hogy nem akarsz odanézni, de nem tudsz nem odanézni. Ez valahogy a trash esztétikája is. (De arról majd legközelebb.)
A nemautózás egyik módja lehet még persze a biciklizés is, de valójában nem az, akit szorított már le az út menti árokba valami bunkó béemvés, az ais tudja, hogy épp az autósok miatt nem az.
Meg ugye nálunk focistadiont építeni (húszeres nézőtérrel ötszáz szurkolónak) az fontosabb, mint a bicikliutak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése