A szegedi római katolikus püspökség (ami nevével ellentétben Szegeden van, nem Rómában) éttermet nyit a szegedi dóm aljában Katedrális néven, avagy besszáll a gasztoforradalom
étterembizniszébe. Bár a helyi egyetem fő vallástudósa szerint jobban illene a
cég profiljába egy szegénykonyha, mint a fine dining, szerintem nincs ezzel
baj, legalább is amíg továbbra is az üdvösségre hajtanak a Michelin-csillag
helyett.
És persze nem új dolog
a templom aljában az étterem, én a londoni Szent Pál katedrális kiriptájában
találkoztam az első deszakralizált melegkonyhás vendéglátóipari egységgel,
aztán még egy párral, a St. Martin-in-the-Fields templom kriptája a legjobb
ebből a szempontból, már ha az embert nem zavarja, hogy egy temetkezési helyen
fogyasztja a tükörtojást, vagy a halat krumplival. (A kávéval nincs gond, pláne ha instant, az már
stílszerű, mert az gyakorlatilag amúgy is hamvasztott kávébab. Ami meg igazából
nem is bab, de ez most mindegy.)
Vagyis az anglikán
egyház már régóta utazik gasztróban, nekem gyanús, hogy mondjuk a St. Martin
esetében már több szakács dolgozik a templomnak, mint pap, de ha a mosogatókat,
ajándékbolti alkalmazottakat és koncertjegy-dílereket összeadjuk, simán
lenyomják a helyi klerikusokat, akikből egy focicsapat sem jönne ki, talán
ezért nem játszanak meccseket a konyhaszemélyzettel a templom előtti téren.
(Meg mert a templom előtt a Trafalgar Square van, ott útban lenne Nelson
oszlopa, a szökőkutak meg a galambszart kerülgető turisták, a Yodának öltözött
élő szobrokról nem is szólva.)
Egy-egy ilyen projekt
persze átértelmezi a vallási turizmus fogalmát, leginkább azzal, hogy erős
zárójelbe teszi a vallási jelzőt, de lehet, hogy csak valami ravasz hittérítő
szándék áll az egész mögött. Végül is mindegy, legalább is eleinte, hogy a népek
Jézus vagy a bélszín miatt mennek templomba, a lényeg hogy ott vannak, és ha
már, talán lehet velük kezdeni valamit evangelizációs vonalon is.
Nem kell erőltetni
persze, lehetne a kínai szerencsesüti mintájára szenteletlen ostya, benne kis
bibliai idézettel (csak ne az ószövetségi X szülé Y-t, Y szülé Z-t genealógia,
mert attól mindenki elmenekül buddhistának), misebor-sommelier vagy bazi nagy
tömjénillatú gyertyák. Egy ilyen szolidan egyházias hangulat hatására még akár
egy kádéenpésben is felmerülhet a megtérés gondolata.
Nem kell viszont
túlzásba vinni a bizniszt, nem kell minden közönségigényt kiszolgálni, a
szado-mazo klub (spanyol inkvizíció
revival) például határozottan ellenjavallt, de hasonló féleértés lenne a templomoslovag-ketrecharc,
az akciós utolsó vacsora vagy a búcsúcédulák árusítása, utóbbi már ötszáz éve
sem jött be. (Képeslapot árulni persze szabad, sötétben világító műanyag
feszületet és mága zoltán cédét ellenben tilos, a szűzmáriás tolltartó
határeset. Minden esetre érdemes vigyázni, a túltolt kalmárszellemnek
kiseprűzés a vége, és nem higiéniai okokból.)
De az étterem az mehet,
csak az a fontos, hogy jó legyen a desszertválaszték (az feledteti a korábbi
gyenge közepes fogásokat), és ne profanizálja a hely eredeti szellemét. A jó
keresztény sütemény az a muffin, a cheescake meg a csokitorta (az oroszkrém nem
jó, azok a lelkük mélyén még mindig kommunisták), a francia krémes erkölcstelen
a feketeerdő-torta viszont a Sátán ürüléke sok tejszínhabbal, és titokban náci.
Az meg újból csak kiseprűzést ér a nagy
mennyei realityben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése