2016. november 3., csütörtök

News-feed-back

Az Apple összehatjható telefonon dolgozik. Ennyi a szikár hír, csak nem értem, nekem már volt összahajtható telefonom, csak egyszer elmentem úszni úgy, hogy a zsebemben maradt, és ezt nem élte túl, mondjuk nem is vártam tőle.
Persze értem, biztos valami tapizós okostelefon, aminek a képernyője is összehajtható, bár minek, úgy például nem látszik, és egészen nehéz tapizni, bár nyilván nagyon menő lesz majd, ahogy vihogó szakközepes (izé, szakgimnáziumos vagy mi) csajok hajtogatják a buszon. Az igazán menők meg hajtogatnak a telefonból kishajót, papírrepülőt vagy pikacsut, esetleg megkenik lekvárral és feltekerik, megszórják leheletnyi porcukorral és csodálkoznak, hogy ennek ellenére sem ehető.

Amúgy pokolba a telefonokkal, én az az őskövület vagyok aki leginkább csak telefonálásra használja, az érdekes az, hogy ma az a hír, hogy milyen telefont fejleszt egy cég, az az esemény, hogy egy pasi egy színpadon szaladdgál egy telefonnal és fejmikrofonba vizionálja a jövőt, a tinédzserek meg nem sztárvórz vagy gánzenrózesz jegyekért állnak sorba egész éjjel, hanem ájfonért. Az még oké, hogy valakik valami kulturális tartalomért rajonganak, de az nekem már fura, hogy pusztán a technológiáért, ami hordoza. Mintha mi a nyolcvanas évek végén lélegzet visszafojtva vártuk volna, hogy kijöjjön az új TDK 90 perces, krómdioxiodos kazetta („Hármas csomagban lesz érted, hármas csomagban bazmeg!”), hogy aztán majd vegyünk rá valami zenét, hogy az norvég belezős metál vagy az iminimiszeminimi (juvapsuvaminimi) lesz-e, az igazából másodlagos.

Persze nem így történt, mert ugyan számított, kinek menőbb a kétkazettás rádiósmagnója, de olyan fontos nem volt, az sokkal inkább, hogy kinek van meg a Dead Kennedys koncertlemez (kásás hangzással, nyolcadik másolatban), mert ilyet addig tényleg nem hallottunk, viszont biztosak voltunk benne, hogy ettől majd nemsoká kitör a forradalom, mi meg lázadásból addig sem hordunk iskolaköpenyt. (És nem kóstolunk meg több szagos radírt, belátva, hogy egyiknek sincs íze, de ez egy másik sztori.)
És kissé csalódtunk, hogy nem emelkedtek barikádok a Füredi csomópontnál, meg szerte a lakótelepen, aztán csalódtunk, hogy nem tört ki az atomháború, ami után medmexként kezdhettük volna újra mindent, csalódtunk, hogy a tanáraink nem veszik észre páratlan és szikrázó tehetségünket (később bosszúból tanárok lettünk), aztán rájöttünk hogy a folyamatos csalódás másik neve felnőtté válás. Fenébe...


De itt csak azt akarom mondani, hogy ez a mai technofilia nekem sok, és nem, nem akarok visszamenni a barlangba, a fára vagy az egyetemi kollégiumba (ezek nagyjából egyformán primitív, kezdetleges élőhelyek), még tabletem is van, de nem érdekel különösebben a dizájn, nekem elég ha nem a fülemmel kell gépelnem, ha látni akarom a monitort, nem érdekel a teljesítmény (nem is tudom, mennyi az annyi), a laptopom legyen arra jó amire használom (és az nem olyan sok), nem áll szándékomban hatalmas gépigény mellett, nagy felbontásban, multiplayer módban etnikai tisztogatásba kezdeni egy virtuális polgárháborúban.
Valamint nem töltök le filmeket (tölt le nekem más, ha kell, mondjuk akkor is ha nem), nem tárolok terabájtnyi szuperhős-sorozatot a merevlemezen,nem vagyok kocka, gömb, tetraéder, nem kutatok idegen civilizációk után, összeesküvés-elméleteket csak viccből terjesztek, én még a fényképeimet is nagyon lusta vagyok rendszerezni, minimál-júzer vagyok, menjen az a gép, a többivel meg hagyjanak békén. (Mellékszál: évek óta van egy remek videokamerám – ha már nem a telefonomban hordom – legalább kétszer vittem is magammal utazás alkalmából, ebből egyszer használtam is.)

Vagyis az nekem nem hír, hogy milyen új kütyü jön ki, én nem tudom az egyik telefont megkülönböztetni a másiktól, és pár éven belül a harmadik laptopomat használva elmondhatom, hogy nekem aztán tök egyformák. Pedig három különböző gyártó, és három különböző évjárat, bár gondolom ez utóbbi nem pont úgy működik, mint a boroknál. („A 2014-es Dell-ek igazán jók, érezni bennük a sok napsütést meg a kínai szalagmunkások holdújévi prémiumát, de a 2015-ös évjárat nem tudta kifutni magát, nem sikerült összeérnie az új generációs processzorral, furcsa helyeken melegszik és kissé égett bakelit aromájú.)

A hírek nekem még mindig egyfelől a politikai hazugságok, másfelől meg a lelőtte/megfojtotta/halálra gázolta jellegű rémítések. Kis színes lehet egy fimbemutató, egy sporteredmény (de csak ha amerikaai foci, forma-1 vagy rögbi, ebben a sorrendben), egy híresség halála (jó ez nem kis színes, ez nagy színtelen), viszont nem hír az új telefon,  az új autó a hány lóerővel, a kétfejú csirkét szült az opossszum vagy hogy ufók rabolták el lagzilajcsi auráját.

Azaz esetemben egy hajtogatható telefon az lagzilakójcsi aurája (kozsó orrszőre, akárki válása etc.), legalább is ennyi hírértéke, és már ez is sok. Hisz közben Amerikában verik a négereket, mint azt a Szaabad Nép is megírta...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése