2020. október 2., péntek

Önutasvezető autónélküliség

 Egyre több cikk jön szembe az önvezető autókról, hogy az a jövő, és néha őrült japánok elő is jönnek egészen zakkant tanulmánymodellekkel. Az alant látható, khm... autónál nekem gyanús, hogy betépve rajzolták meg a fő vonalait, aztán józanul tették hozzá a részleteket. A nemrég emlegetett Hunter S. Thompson nyomán ez lenne a gonzó-autótervezés, ami kétségtelenül szintlépést jelent az unalmas mérnökösködéshez képest. Bár azt nem értem, hol vannak a repülő autók? Azokat tényleg jól lehetne elszállva tervezni, plusz gyerekkoromban láttam egy sci-fit (valamikor a méltán semmibe vett nyolcvanas években), ami 1996-ban vagy 97-ban játszódott, és ott már voltak repülő autók. A főhőst meg lenézték, mert az övé még benzinesen földhöz ragadt volt, bár arra már nem emlékszem, hogy hordott-e hozzá Columbo-mintájú gyűrött ballont. Nem lufit, kabátot.

Ez itt viszont a japánok legújabb agymenése, kívül-belül, valamint szerteszét:


totalcar.hu

Hát, ha Kantnak igaza volt, és szép az, ami érdek nélkül tetszik, akkor ez szép. Nincs autóm, soha nem is volt, valószínűleg soha nem lenne rá pénzem, de legalább igényem se. Autók iránt rendszerint csak forma-1 közvetítések idején mutatok érdeklődést, és mostanában már ott sem akkorát. A múltkor az orosz nagydíjnál egy fokkal érdekesebbnek találtam egy adag currys joghurtos cukkinit, mondjuk nem sokkal, de kétségtelenül.
Viszont ez tényleg kurva jól néz ki. Az ott a műszerfal helyén egy bazi nagy kijelző, amin lehet bámulni a külső kamera képét, meg a virtuális műszereket, a teljesen konkrét utasoknak. Mert egyik bent ülőnek sem kell mindenféle pedálokkal meg kormánnyal foglalkoznia, bár valami joysickot azért berakhattak volna, csak hogy senki ne essen akkora pánikba, ha mindenki szembe jön az autópályán.

Szóval a koncepció érdekes, nem tudom mennyi kokót szívtak fel, mire ez így összeállt, de kis hátránya a projektnek, hogy az utasoknak is adni kell belőle, mert egy normális ember biztos nem merne ezzel  csapatni a 66-os úton. (Pécs és Kaposvár között, elvégre hatvanhatos útjuk nem csak a jenkiknek van, bár az sokkal legendásabb.)
Viszont érdemes nem megállni a sofőr nélküli, önvezető autónál. Én a fejlesztők helyében dolgozni kezdenék az utas nélküli autón, ami nem visz senkit sehová, így iszonyúan környezetbarát, az ökológiai lábnyoma meg annyi, amekkora parkolóhelyet elfoglal. Persze ettől még lehetnének önvezető szállítóautók, de legfeljebb kamionok. Mondván, hogy az árut csak el kell juttatni A-ból C-be (a B-t átugorja a gyorsuló fejlődés), de személyautóknak úgysem kellene menniük sehová. Mert ha az utasok otthon maradnak, akkor mi a fenéért küldenék el autójukkal a bőröndjeiket meg a strandfelszerelést bárhová is?

Vízióm szerint a közlekedés nemsoká úgyis csak egy olcsón letölthető applikáció lesz, én például nemrégiben bóklásztam egyet Mexikóvárosban, a street view-val, ami tök jó, mert nem ütnek el, nem nyúlnak le a taxisok, burritót meg tudok csinálni magamnak, ha arra van igényem. Amúgy nincs, de hát autóra sem, azt meghagyom azoknak (vagy a leszármazottaiknak), akik már a hetvenes években is főleg azért vettek autót, hogy leparkoljanak vele a kockaházuk elé, és a szomszéd lássa, hogy nekik van olyanjuk.
Persze a fentebb látható darab sokkal menőbb, mint bármelyik vadiúj, hófehér Skoda 120-as, bár parkolva nem menni sehova szerintem ugyanolyan lendületesen tudnak. Szóval az árkülönbség nem lenn indokolt, már valaki venne még autót csokipuding, macska vagy télikabát helyett.

cars-data.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése