Ha megvan a kettes, alap hogy kimaxolhatjuk a hamburgert műkrumplival, ez nagyon bejövős. Legalább is a bohócos gyorsetető-lánc reklámja szerint, akik nyilván igen nagyon lazának und fiatalosnak gondolják ezt a szöveget, amire harapnak a laza fiatalok, fiatalosan, a közepesnél szarabb kajájukba bele.
A tévéreklámok alapból idegesítőek, valahogy nem látni már olyat, amiben van ötlet, kreativitás, szellemesség, csak az egy kaptafára készülő ócskaságok mennek, az idealizált amerikai családdal, a romkocsmás közgazdász-hipszterekkel meg a szentimentalizmusba lassan belehülyülő, naftalinszagú nagymamákkal és még nagyobb papákkal. (A cuki, enyhén rosszalkodó kisgyerek bármelyik kategóriánál opcionális, néha még a középsőnél is.)
És ezek mellé sorakozik fel a mekdonáldsz (mások által fiatalosnak mondott reklámjuk szerint immár hivatalosan is meki), amely érdekes módon a késő tizen- kora huszonévesekhez akar az ő nyelvükön szólni, kínos eredménnyel. Mert valójában a meki (khm.. ezt nem kéne többször leírnom, kissé fáj) marketingesei azt próbálták kitalálni, hogyan lehetne gügyögni egy húszévesnek, pontosabban hogy mi a gügyögés megfelelője ebben az életkorban.
És arra jutottak, hogy valami lebutított, basic szleng az jó lesz (bejövős, vágod?), ez az a csodás hidratáló, amitől a céges imidzsük letagadhat vagy húsz évet. Pedig a szleng lényege, hogy nyelvileg is lehatárol egy életkori csoportot, szubkultúrát vagy akár hivatásrendet. A fiataloknak, a punkoknak és az orvosoknak is megvan a maguk szlengje, az orvosok magyarul ragozott majdnem latinja még vicces is, ráadásul az ember nem aggódik a zárójelentése olvastán, hisz egy szót sem ért belőle a fejlécen kívül.
És ha a szleng egyik lényegi funkciója a megkülönböztetés, rém hülyén hangzik, ha valaki a csoporton kívülről próbálja használni, és ez által szimpatikus jófejnek látszani, miközben csak kínos lesz tőle az egész kommunikációja, meg fenemód izzadságszagú.
newslinq.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése