2021. szeptember 27., hétfő

A Brexit nem szexi oldala

A nagybritánok már kezdik érzékelni, hogy a Brexit néven ismertté vált politikai performansz és csakazértis-fesztivál talán mégsem volt olyan jó ötlet. Mert komoly az áruhiány a szupermarkecolókban, és újabban már a benzinkutaknál is. Mondjuk részben azért, mert a népek tartanak az áruhiánytól, és ezért felvásárolnak mindent, amit érnek, (pont mint a japánok tavaly, az első komoly covid-para idején), és tankolnak, mintha nem lenne holnap. Az egész - legalább is részben - egy klasszikus öngerjesztő pánik, és bár Dzsorisz Bonzon kormány a helyén van, de csapatai harcban állnak. Nem győzik hangsúlyozni, hogy  nem van áruhiány, nem lesz fogni áruhiány, mi a frász az az áruhiány? Egyébként valami ilyesmi:

24.hu

Mert hát meglepő módon, a nagybritánok (sőt, az északírek) egy jelentős része nem igazán bízik a politikusokban, akkor sem ha vicces a hajuk. Na ja, közeli emlék még Trampli elnökúr kreténokráciája az óceán túlfeléről, meg a saját főminiszterük megannyi bénázása, főleg és éppen Brexit-vonalon.

Az egész krízis amúgy abból adódik, hogy bár áru lenne, csak a raktárakban, pénz is lenne rá a lakóság széles köreiben, csak épp sofőrök nincsenek, akik kiszállítsák azokat az ellátási lánc végpontjaira (régiesen: boltokba, benzinkutakra). A polgárok pedig a rossz hírek hatására túlélő üzemmódba kapcsolva igyekeznek felhalmozni, mielőtt még elkezdik jegyre adni a sorbanállást is.
És akkor már ott tart a kormányzat, hogy - a Guardian cikke szerint - fontolgatja a az 'Escalin-hadművelet' élesítését. Ami egy pár évvel ezelőtt, a hard Brexit (azaz a megállapodás nélküli kilépés) esetére kidolgozott forgatókönyv, ami a hadsereget is bevonná a válságkezelésben. Konkrétan egy csomó tartalékos behívása szerepel benne, a 80 tankhajóból álló tartalék flotta működtetésére, bár ma már úgy tűnik, a tartalékosok nagy rész épp máshol tartalékol, minden esetre a főminiszter ma délutánra dönt, hogy akkor ez most így hogy.

theguardian.com

És persze a kormányzati miniszterek is hangsúlyozzák (kiemelik, aláhúzzák, nyomatékosítják), hogy nem lett volna ekkora gebasz a pánikvásárlások nélkül. Na igen, az üzemanyagoknál  ötszörös mennyiséget vásárolt fel az istenadta nép, pedig a legtöbbet fogyasztó kamionok egy jelentős része akut sofőrhiányban szenved. A vicces az lenne (na jó, csak innen nézve), ha mindenféle vízumkönnyítésekkel tényleg szereznének egy csomó sofőrt az EU-ból, csak addigra már a fagyasztott halrudacskákat meg a benzint szállító kamionokba sem lenne benzin, miközben George és Mary Valamilyenshire-ből már telerakta a pincéjét benzineskannákkal. És csak aztán jöttek rá, hogy tavaly óta elektromos autójuk van. De a pánik az pánik, annak alapvető eleme, hogy nincs benne racionalitás, vagy legalább elemi logika.

És a Guardian megemlíti azt is, hogy ha leküzdik is a mostani krízist, lassan élesedik az októberben már beinduló, karácsonyra felhalmozás szezonja, ahol majd a pulyka lehet az aktuális hiánycikk, ami arrafelé hagyományos karácsonyi döglött állat az asztalon. És a munkaerő-hiány miatt pulykahiány is lesz, mert decemberig már nincs idő kiképezni elég pulyka-kápót, akik kommandíroznák a pulykatenyésztésben dolgozó másik pulykákat, aztán öntudatosan, élenjárva mennének a vágóhídra, beteljesítve ezzel a hegeli értelemben vett nembéli lényegüket. Úgyhogy ide is kellene némi vendégmunkás, de ha most gyorsan lennének hamar, lehet hogy már akkor is késő lenne immár.

És közben lehet, hogy a negyedik hullám is odabasz nekik, csak hogy megtanulják, hol lakik a nagybritánok istene, és miért nem veszi fel a telefont.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése