2023. április 4., kedd

Az elszabadulás fünnepe

Április negyedike van, mely napot nagyon szerettem általános iskolásként, kivéve ha hétvégére esett, mert akkor mindegy volt. Hiszen munka- és iskolaszüneti nap volt, mint Magyarország „felszabadulásának“ évfordulója. Na igen, a dicstelen ám eredményes szovjet Vörös Hadsereg valóban kiverte innen a nácikat, csak aztán maradt is megszállónak, nekünk nem volt olyan mázlink mint az osztrákoknak, ahonnan azért 1955-ben csak kivonultak. Szóval a felszabadulás csak részben igaz, mert bár egy rövidke, nagyjából demokratikus időszak is jutott nekünk a háború után, de a felszabadulás az valójában megszállócserét jelentett, már középtávon is. Attól meg ritkán lesz jó hely egy ország, hogy meg van szállva, sőt a középkori inkvizítorok gyakorlata szerint a megszállottság (vagy csak annak a gyanúja) már egyéni szinten is könnyen elevenen elégetést okozhatott. És akkor most képzeljük el ezt országos makroszinten.

A hivatalos, avagy kanonizált történelmi emlékezet szerint 1945 április 4-én ért véget mifelénk a háború, ekkor húztak el az utolsó német egységek Nemesmedvesnél. Ez vagy így volt, vagy nem, de a történelmi emlékezet az lényegét tekintve mítikus egy rohadék, a tények csak azért nem hagyják hidegen, mert eleve nem is osztanak nekik lapot.
Nemesmedves ugyanakkor érdekes egy hely, Vas megyében található, a szentgotthárdi járásban, és előkelő helyen áll az ország legkisebb lélekszámú településeinek listáján. Először csak egy 2004-es adatot találtam, akkoriban 20 (húsz!) lakosa volt, de gondoltam azóta sem lett egy világváros, bár a jelenlegi 29 fős népesség azért százalékosan már tényleg komoly növekedés. És kérdem én, tud ilyet New York, Tokió vagy London? Nem hát! (Egyébként érdekes lenne látni, ahogy például a nagyjából 14 milliós japán főváros pár év alatt húszmilliósra nőne, bár a helyiek nem biztos hogy élveznének egy efféle emberkísérletet.)

Április négy viszont úgy 1989-90 óta már nem ünnep, bár én emlékszem több alkalomra mikor pont negyedikére esett húsvét vasárnap. Utána  is néztem: 1999-ben, 2010-ben, legutóbb pedig tavaly előtt történt ilyen, de például 1988-ban húsvét hétfőn volt a felszabadulás ünnepe, majdnem utoljára. (Mert április 4 utoljára 1989-ben volt piros betűs dátum a naptárban húsvét híján is, azaz vörös hadsereggel, de piros tojás nélkül.) 1994-ben ilyenkor már simán csak húsvét hétfő volt (pedig a következő hónapban, a választásokon már jöttek is vissza a posztkomcsik), azóta meg már a fenét sem érdekli önmagában, igazából engem se, meg is vagyok lepődve magamon, hogy ennyit túrtam utána.

Felszabadulás napi díszszemle, 1964
Fortepan (hu.wikipedia.org)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése