2021. május 14., péntek

A vízbűl veszi ki a zokszigént?

Megtekintettem a Netflix új szenzációját, az Oxigén című műegészt, de csak mert sci-finek harangozták be. Pedig mind a tudomány mind a fantasztikum csak olcsó ürügy, ez egy közepesen nyomasztó kamara-rémdráma, sőt monodráma, egy akciófilm vágási stílusával.

Az alaphelyzet az, hogy a főszereplő csaj egyszer csak felébred, nem igazán tudja ki ő és hol van (ez eddig lehetne egy egyetemi házibuli utáni reggel), viszont nem tudja nem észrevenni, hogy be van dobozolva valami high-tech koporsóba. Ami valami fagyasztó/hibernáló tartály, ő viszont határozottan érzi, hogy nincs hibernálva, így viszont nemsoká elfogy a tartályból az oxigén, ami így tényleg koporsóvá fog változni.
Szóval ki kell jutnia valahogy, amiben van segítsége is, egy mestersége intelligencia, aminek szinte az elejétől fogva be nem áll a szája (izé, hangszórója), és ebben-abban tud is segíteni, csak kinyitni nem tudja a leendő koporsót, mert ahhoz jelszó kell, a csaj meg a dobozból nem tudja meghekkelni.

És akkor jön a küzdelem, miszerint rejtvényfejtés, miközben (az indokoltnál gyakrabban) villannak be az emlékei, szóval lassan kezd rájönni ki lehet ő, és hogy került ide, de azért olyan nagy csavart  ne várjunk a végére.

dmtalkies.com

Az Oxigén egy majdnem jó film, de sci-fi, meg élve eltemetős vonalon is tudunk jobban. 
Sci-fi tematikában ott van a Hold, Duncan Jones filmje (akiről mindig kötelezően le kell írni, hogy ő David Bowie fia), ami szintén nagyjából monodráma, ahol egyetlen (később mindkét) élő szereplő a zseniális Sam Rockwell. Aki a Holdon felügyel valami gázkitermelést, és egyetlen társa a Kevin Spacey hangján megszólaló mesterséges intelligencia. És neki is ki kell jutni valahogy, ha nem is egy koporsóból, de vissza a Földre, mielőtt idő előtt elhalálozik, és jöhet a helyére a következő klónja. Na, az a film tényleg remek, van benne feszültség, csavarok, meg katartikus  befejezés.
Élve eltemetésben meg jobb a Buried (Élve eltemetve), ami végig egy nyomasztóan klausztrofób pofánbaszás, és még úgy is működik, hogy Ryan Reynolds fekszik egy konkrét koporsóban, a föld alatt. (Reynolds a tehetségtelenség non plus ultrája Hollywoodban, lehet hogy a film is azért jó, mert végre láthatjuk six feet under...) Neki amúgy egy darab lemerülő mobilja van, elrablás által került elásásra, nagyobb is a küzdelem, mint a tudatzavaros nő esetében.

A film legnagyobb pozitívuma a főszereplő Melanie Laurent (ha valakinek nem ismerős a neve: ő volt Shoshanna a Becstelen brygantikban), ő tényleg elviszi a hátán az egészet,mondjuk másra nem is igen számíthat. De maga a mozgókép olyan, hogy két hét múlva már egy mondatot nem fogunk tudni felidézni belőle, egy estére viszont határozottan jó szórakozás. Csak nem elég nyomasztó, mondjuk egy ilyen témát talán nem is lehet elég nyomasztóra megcsinálni, ha  már sokak rémálma az élve eltemetés. (Mint Rejtőnél A három testőr Afrikában esetén: Egy Kongó-vasút építésnél nem lehet eleget lopni!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése