Kampányt indított a Kerekeken Guruló Tömegközlekedési Állami Nagy Izé (MÁV-Volán), biztos azért csak ők, mert Magasan Repülő Állami Pénznyelő (Malév) már nincs, a katonai nemkormánygépeken meg legfeljebb Ártunk és Ormányunk főtagjainak testőrsége pofozkodhatna, de nekik meg eleve szabad.
A kampány lényege, hogy az utasok ne bántsák a személyzetet (fizikailag, így gondolom kurvaanyázni még lehet), mert meg lesznek baszva, a bíróságon még csak szimbolikusan, de a böriben már akár konkrétan is. A szolgen ugyanis így hangzik: „Ha megütöd, leülöd!“ Szép és egyszerű üzenet, valami állami költő biztos sokat kapott érte, mondhatni költöttek rá.
Miért, eddig a kalauzt, jegyellenőrt, buszsofőrt, vagy a peronon a faszit a zöld tárcsával büntetlenül le lehetett csapni, vagy nem de börtön nem járt érte? (A mozdonyvezetőt azt mondjuk eddig se, büntetéstől függetlenül, mert ő olyan, mint a repülőgépen a pilóta, hogy mi utasok bízunk benne, hogy ott van elöl a fülkében, de nemigen látjuk. Illetve ha igen, az akár nagyon rosszat is jelenthet, pláne ha ejtőernyő is van rajta.) Ráadásul nem tudom, ez mindenféle megütésre vonatkozik-e, vagy csak bizonyos típusú/ szándékú/ erősségű ütésekre. Vagyis ha próbálom eszméletre pofozgatni az ájult és/vagy részeg kalauzt, az ér-e letöltendőt, vagy csak ha nyolc napon túl gyógyuló lelki sérülése lesz tőle? De lehet olyan is, hogy egy hirtelen vészfékezésnél pont mellette (a hivatalosan jegyvizsgálónak hívott kaller mellett) állok a folyosón, és akaratlanul is a földle lököm, nagyon dulván. Remélem ezt nem veszi személyes támadásnak, a tekintetes bíróság meg tekintettel lesz arra, hogy ilyenkor mégis csak a kanti szándéketika alapján kell ítélkeznie, nem pedig az eredmény mentén, miszerint mondjuk az sértett áldozat esés közben véletlenül lenyelte a szolgálati mobilját.
Egyelőre annyi biztos, hogy lesz nagy kampány: „Az elkövetkezendő egy hónapban a MÁV–VOLÁN-csoport a honlapján, közösségimédia-felületein, vállalati blogjában, óriásplakátokon, járművein és autóbusz-, illetve vonatállomásain változatos tartalmakkal próbálja felhívni a közvélemény figyelmét arra, hogy az erőszak nem megoldás a nézeteltérések rendezésére.“
Azt még nem tudni, melyik kormányközeli hűbéres-közeli vállalkozó kapja majd közbeszerzés keretében a túlárazott megbízást, de sok választása a Mávvolánnak nyilván nem lesz, ha a tenderen majd csak a kijelölt vállalkozó indul, meg a felesége holnap bejegyzett bétéje, hatszoros árajánlattal, hogy ne legyen kétség, végül kinél veszti el közpénz jellegét a költségkeret duplája.
És lássuk be, istenadta népünknek igen is szüksége van az olyan alapvető, bölcs és egyúttal még sosem hallott morális tanításokra, miszerint az erőszak nem megoldás. Ki hitte volna! - csap majd a homlokára megannyi kocsmai bunyós, mikor már épp széttörné a sörösüveget a csapos fején, de meglát egy ilyen plakátot, és rájön, hogy a csapos is közfeladatot ellátó személy, főleg az ő kis életvilágában. Mondhatni a fazon a pult mögött a kocsma kalauza, és mozdonyvezetője, kettő az egyben, azaz duplán fontos nem lecsapni, mint egy kóbor őszi legyet.
Miközben vannak esetek, mikor igen is az erőszak a megoldás, ha például engem kezdene ütni valaki, én visszaütnék, és nagyjából nem érdekelne, mennyire taposok a lelkébe és a bordái a közé a támadónak. De valószínűleg nem ülném le, mert egyrészt eddigi életeben még egyszer sem bunyóztam, de tényleg senkivel, másrészt meg még van olyan, hogy jogos önvédelem, szóval a a támadó jellegű bebaszott-agresszív kalauzt leütni nem kell félnetek, olyankor pont nem közfeladatot lát el.
p.s. És a végére egy jó élmény a témában, tizenévvel ezelőttről. Jöttünk haza Petrával Londonból, pontosabban már Pestről vonatoztunk hazafelé, és a dombóvári átszállás után ő észrevette, hogy a kistáskája (telefonnal, pénzzel, bankkártyával, igazolványokkal) a pécsi intercityn maradt. Egy könnyedebb agyvérzése után azért fölvetettem, hogy szólni kéne a kalauznak, mert ugyan ez itt már a gyékényesi személy, de talán kapcsolatba tud lépni az IC-s kollégával mobilon. És így lett, a kaller felhívott valami központot, hogy ki vizsgál jegyet Pécs felé, aztán felhívta őt, mi meg bemondtuk hogy melyik ülésen (illetve mellette) marad a milyen színű és méretű tatyó, és a kolléga meg is találta. A kérdés csak az volt, hogy hol adja le, végül a pécsi forgalmi iroda lett, ahová másnap elvonatoztunk érte, és benne volt minden, hiánytalanul. Leütés nem volt, csak mi ültük le az oda-vissza vonatutat a szülővárosomig. Izé... meg -tól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése