2020. december 14., hétfő

Halálhegyibeszéd

Most, hogy hideg van odakint, és indokolatlanul korán sötétedik (de tényleg, én már délután negyed ötkor nem merem levinni a szemetet, hátha már kijárási tilalom van), szóval ilyenkor nincs jobb annál, mint az egyetlen olvasólámpával megvilágított szobában megnézni valami rendes salsher-horrort. Persze csak miután gondosan kettőre zárom az ajtót, hátha még nem jött be semmi nem evilági, bár gyanús, hogy a Gonoszt, a Sorozatgyilkos Szellemét vagy a Mutáns Idegent egy sima hevederzár nemigen tartja vissza, ha épp hirtelen felindulásból a véremet venné.

Eredetileg a Cannibal Holocaust című, immár negyven éves, klasszikus olasz szemetet akartam újranézni, ami már évekkel ezelőtt is rémálmokban megnyilvánulóan erős élménynek bizonyult. Ruggero Deodato filmje a Blair Witch Project -jellegű,  found footage-horror egyik első remeklése volt, de annyira, hogy a rendezőt egy időre le is csukták többszörös gyilkosság vádjával, mert elhitték, hogy a film színészei tényleg meghaltak. Merthogy az ál-dokumentumfilmet valódinak nézték. Pedig a szereplők csak promóciós szándékkal bujkáltak, hogy nagyobb legyen a hírverés, de erre azért meg kellett jelenniük a bíróságon, mint a feltételezett gyilkosság áldozatainak, akik ahhoz képest elég jót röhögtek az egészen.

Egy tényleg visszafogott csendélet a CH-ból. (cinegore.net)

De mivel láttam már, meg úgy gondoltam, vacsora közben nem akarom nézni, ahogy másokat épp megvacsoráznak (halálra köveznek, karóba húznak etc.), kerestem valami misztikusabb, és kevésbé exploitation-jellegű (azaz szó szerint a zsigerekig realista) darabot, és ez lett a 2013-as Halálhegy- A Gyatlov-rejtély című darab, a némileg híres Renny Harlin rendezésében. Amúgy ő csinálta a Die Hard 2-t, amit kedvelek, csak ezért szavaztam bizalmat ennek a bizarrnak is.

A Halálhegy a CH-hoz annyiban hasonlít, hogy ez is egyfajta ál-dokumentumfilm, a "megtalált kamera" minősített esete, de legalább tényleg valós események köré komponál valami használható sztorit.

A Gyatlov-incidens lényege, hogy még 1959-ben, Igor Gyatlov vezetésével kilenc főiskolás túrázó tűnt el az Urál északi részén, a hulláikat pár nappal később találták meg, és évtizedekig nem tudták, mibe is pusztulhattak bele. Pedig nem volt ebben semmi talány, megfagytak, amint az történni szokott azokkal akik mezítláb és/vagy alsóneműben mászkálnak a mínusz negyven fokban. A kérdés inkább az lehetett, miért csináltak ilyet? Mára már megvan a magyarázat: egy lavina az oka az egésznek, olyan gyorsan kellett menekülniük a sátraikból, hogy felöltözni sem volt idejük, viszont a kitörő hóviharban, két méterre sem látva, egyszerűen nem találtak vissza a felszerelésükhöz. Hogy a tetemek egy része miért volt radioaktív, azt persze egy lavina nem magyarázza, és sokan ma sem hisznek a hivatalos magyarázatban.

A valós áldozatok (index.hu)

Így aztán a sztori remek forgatókönyv-alapanyag lehetett, tekintettel a számos összeesküvés-elméletre, amikben felbukkannak az UFO-k, a KGB, a CIA és még néhány betűszó, de a szél gerjesztette infrahang, vagy a gondatlanságból elszenvedett kísérleti atomrobbantás is képbe kerül, hanyagul megszórva jetikkel vagy zombikkal, ízlés szerint. Úgyhogy a főszereplő amerikai egyetemisták is ezek nyomán indulnak el a nagy orosz télbe, dokumentumfilmet forgatni, hogy aztán javarészt jól eltűnjenek meghalni, de hát így jár az, aki egy Halálhegy (avagy a Holtak hegye) nevű helyen akar ikszaktázni, ráadásul a volt Szovjetunióban.

Ahol viszont azzal a kifejetetten szánalmas és/vagy vicces ténnyel szembesül a gyanútlan néző,  hogy ahogy megjelennek a jenki egyetemisták, mindenki egyből tud angolul. Legtöbbször persze"ilyán óroszosan ákcéntussal bészélnek", de tényleg mindenki vágja a nyelvet (egy ponton szó szerint is...), az elmegyógyintézet ápolóitól, a kisvárosi kocsmároson át a hegyközi parasztokig. A hitelesség jegyében nyilván. Persze messze nem ez  legnagyobb probléma az egésszel, hanem az utolsó fél óra. Odáig még egy rendes, rejtélyeskedő-ijesztegetős, szándékosan vacakul kézikamerázott frászkarika a film, de a végére már mindent belepakolnak az addigra minden bizonnyal nem kissé bevodkázott alkotók. Előkerül a híres Philadelphia-kísérlet, teleportált, időutazó expressz-zombikkal, meg egy féregjáratba torkolló hidegháborús katonai bunker, és mindez valami rémesen olcsó CGI-vel a vászonra/ képernyőre gagyizva. Az animált zombik ugyanis simán csak nevetségesek, a valós eset igazi hulláiról készült fotókhoz képest meg pláne. Persze azoknál nem tudunk elvonatkoztatni attól, hogy amit látunk, az tényleg volt.

De legalább van csavar a végén, mert a zombikkal a bunkerben ragadt két túlélő (egy pasi, egy csaj, ahogy az szokás) elmenekül a féregjáraton át, minek következtében kint a hóban találják magukat megfagyva,  de legalább valamikor ötven évvel korábban, hogy aztán belőlük legyen az a két zombi, aki rájuk (önmagukra) támad majd egyszer. Hogy minek azt nem tudni, talán azért, mert ha nem ölik le a többieket, és nem kergetik meg magukat egy másik idősíkból, akkor ők sem lesznek mint zombik. Márpedig a zombulás olyan alapvető élménye az emberi létnek, hogy tényleg vétek lenne kihagyni.

Kellett nekem tegnap pont az időparadoxonnal poénkodnom, már este szembe jött ez a mozgókép, amit nyilván magamnak küldtem egy párhuzamos dimenzióból, vagy egy lehetséges jövőből, csak hogy érezzem az élet súlyát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése