2022. július 17., vasárnap

Kíméletes, mint egy sáska

"A lovak túl okosak ahhoz, hogy emberekre fogadjanak."

Charles Bukowskit olvasni az erkélyen kifejezetten extrém sport, különösen ezen az éghajlaton, mikor az ember agyát amúgy is kisüti a Nap. És a sokadik elbeszélés után rájön, hogy itt nem csak a bekezdések, hanem a mondatok is felcserélhetők, annyira mozaikszerűek a néhai lumpenirodalmár szövegei. No igen, eléggé egyféleképpen élt, és mivel jóformán csak magáról meg a környezetéről írt, eléggé egy rugóra járnak a könyvei. Esetlegesen előhúzott életképek, mozaikszerű párbeszédek, minimalista leírások - és az egészből összeáll a Külváros-univerzum prostikkal, lóversenyekkel, kocsmákkal és húgyszagú albérletekkel, épülésünkre. Már amennyiben át tudjuk élni a kilátástalanságnak azt a szabadságfokát, amit az őslakók közül sokan.

Én meg biztos valami enyhébb napszúrást kaphattam, mert eszembe jutott, hogy ebből lehetne egy rendesen dadaista kollázst is összegyalázni, úgyhogy fogtam a vonatkozó novelláskötetet (Forró vízi zene) és tetszőleges oldalakon felcsapva, kiemeltem egy-két összefüggő mondatot, néha csak mondattöredéket, és egymás  mellé tettem, hátha lesz belőle valami. Lett, és kicsit minta tényleg Bukowski írta volna ezeket a félperceseket, ami nem véletlen merthogy ő írta, csak nem így. Így a véletlen meg én, és némileg eléggé vulgárzen lett. Meg a motorkerékpár-ápolás művészete:

- A faszomba, elegem van a festésből, menjünk el valahova. Nem bírom már az olaj szagát, unom. már, hogy én vagyok a legjobb.
- Na jó, menjünk. Van autód?
- Nincs. Épp most vagyok túl egy nagyon nehéz váláson - mondta Comstock - Hosszú, hosszú pihenőre van szükségem.
Stachman töltött még egy italt. Még úgy is leöntötte magát borral, hogy a pohárból ivott.
- Mi történt? - kérdezte.
- Hát, lehet hogy nem kellett volna megütnöd.
- A lófaszt nem! Ugyanolyan állampolgár vagyok, mint te!
- Figyelj, asszem én inkább most hazamegyek.
- Teljesen felizgultam. Nem tehetek róla, nem tudtam visszatartani.
- Így próbáljon az ember becsületes lenni: betörik az orrát!
Becsapta az ajtót maga mögött. Nyilván ezért voltak a nők oda érte.

- o -

Eddie anyjának kiálló fogai voltak, és nekem is kiálló fogaim voltak, és emlékszem, egyszer, amikor együtt mentünk fel egy domb tetején lévő boltba, odafordult hozzám, és azt mondta:
- Mitől kapsz ihletet a versírásra?
- Te mitől kapsz ihletet a szarásra?
- Hogyan?
- Tudod a gyomrom. Eléggé kivan mostanában.
A délután hátralévő részében csak ücsörögtem, igyekeztem elkerülni, hogy irodalmi témákba bonyolódjak. Olyan huszonnyolc éves lehettem akkor. 

- o -

A szomszédok nem ismertek. Odaléptem a mosogatóhoz, engedtem magamnak egy pohár vizet, megittam, és kimentem a házból.
Este kilenc óra volt, beugrotam egy italboltba, vettem két üveg bort, és átmentem a szemközti Helen Hotelba, ahol lakott egy barátnőm.
- Bébi bajban vagyok, átbasztak...
- Hogy érted, meglátogatott?
- Hát, így is fogalmazhatunk. Ostoba voltam, nem is akarok beszélni róla.
- Ezzel azt akarod mondani, hogy eddig semmi sem történt?
- Baszódj meg! Börtönbe zárnak minket.
- Szerintem simán el tudtunk volna bánni velük - mondta Gloria - Az ilyen dagadt csávók nem tudnak mozogni, könnyű prédák. Amúgy adok tizenöt dollárt a kerti szerszámokért.
- Persze - mondtam neki, mire ő meg kicsit felhúzta a szoknyáját.

pinterest.com

p.s. Ja, a cím az említett kötet első elbeszéléséé. Már ha elbeszélések ezek egyáltalán Gondolom vagy azok, vagy néha..

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése